Har de i det hele tatt noen rolle? Eller ligger fortsatt hele ansvaret i markedsavdelingen?
I gamle dager var ansvaret for merkevarebygging plassert i reklameavdelingen eller markedsavdelingen, og kostnadene knyttet opp mot byråarbeide, trykking og kjøp av media. Det store var å annonsere på tredjesiden i Aftenposten og selvfølgelig på TV når TV 3 og TV 2 kom.
Gradvis har forståelse for viktigheten av det strategiske aspektet i merkevarebyggingen blitt tydeligere. Både når det gjelder strategiske veivalg og arbeid med å utvikle bedriftskultur.
Merkevarebygging handler om å skape varige konkurransefortrinn
Hvordan vinne, utvikle og beholde kunder – på mest mulig effektiv måte. Fra et strategisk perspektiv betyr dette å svare på spørsmål som
- Hvilke mål og ambisjoner har vi på vegne av selskapet? Visjonen vår?
- Hvem er vår(e) målgruppe(r)?
- Hvilken posisjon skal vi ta – for at de skal bli oppmerksomme på oss og velge oss?
- Hvordan er kundereisen og hvilke opplevelser ønsker vi å gi kundene gjennom den?
- Hvilke verdier skal vi bygge vår kultur på, som farger vår adferd i kontakt med våre kunder og hvordan vi jobber internt. Feks i forhold til innovasjon og digitalisering.
- Hvordan skal vi rekruttere for å videreutvikle kulturen og virksomheten?
- Hvilke krav vi setter til våre ledere og hvordan driver vi leder/ledelsesutvikling?
- Hvordan skal vi organisere virksomheten for å realisere våre ambisjoner / lykkes med våre planer?
- Hvor henter vi inn kapital og sikrer likviditeten hvis det er behov for det?
- Hvordan ivaretar vi personvern/GDPR i vårt arbeid med å innhente og utvikle kunder?
- Hvilke KPIer (key performance indicators) styrer vi etter for å sikre at vi er på vei i riktig retning?
Inntektene våre kommer fra kundene – fokus må derfor ligge der.
Styrets ansvar
Styrets formelle ansvar reguleres av Aksjeloven kapittel 6: Selskapets ledelse. Se link her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_6-2
§ 6-12.Forvaltningen av selskapet
(1) Forvaltningen av selskapet hører under styret. Styret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten.
(2) Styret skal i nødvendig utstrekning fastsette planer og budsjetter for selskapets virksomhet. Styret kan også fastsette retningslinjer for virksomheten.
(3) Styret skal holde seg orientert om selskapets økonomiske stilling og plikter å påse at dets virksomhet, regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll.
(4) Styret iverksetter de undersøkelser det finner nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal iverksette slike undersøkelser dersom dette kreves av ett eller flere av styremedlemmene.
(5) Hvis det er avtalt at selskapet ikke skal ha bedriftsforsamling, jf § 6-35 annet ledd, gjelder lov om allmennaksjeselskaper § 6-37fjerde ledd tilsvarende.
Styrets rolle i merkevarebyggingen
Ut fra vår forståelse for styrets rolle og merkevarebyggingens strategiske karakter mener vi at styret har en avgjørende rolle for merkevarebyggingen. Eller at de i hvertfall burde hatt det.
Det handler blant annet om
- Hvilke føringer/krav og forventninger styret setter til Daglig leder/administrasjonen i forkant av strategiprosesser
- Hvilke tema som diskuteres på styremøtene
- Hvilke spørsmål som stilles til daglig leder
- Hvor mye midler som brukes til innsikt og faktainnsamling – og andre fordelinger gjennom budsjettprosessen
- Hva belønningssystemer bygges på – mot selskapets KPIer
Hvordan er det hos dere?
Er styret og ledergruppa ombord i merkevareskuta? Og har dere et godt og sikkert verktøy for å ivareta styrearbeidet?
Ta gjerne kontakt med oss i Freedom Consulting for en prat om
- Merkevarebygging og strategiprosesser
- Leder- og ledelsesutvikling
- Prestasjonsforbedring i styrearbeidet