Lean, Creative problem solving, TQM, TPM Balanced scorecard. Listen er lang. Kjært barn har mange fine navn, men det hjelper ikke hvis det ikke fungerer.
Undersøkelser viser at 70-90 % av alle forbedringsprosesser mislykkes.
Årsakene til dette kan være sammensatt, men det er en grunnleggende faktor som er av avgjørende betydning: Ledere og medarbeidere endrer ikke sin atferd i tråd med selskapets ambisjoner om forbedringer. Og ja – det starter med lederne.
En forenklet og nyttig definisjon av ”kultur” er; Slik gjør vi det hos oss. Det vil si våre lederes og medarbeideres adferd. Der kulturen kjennetegnes av den ”dårligste” adferden. Ledernes måte å håndtere uønsket atferd sees derfor på som en av de viktigste aktivitetene for å bygge bedriftskultur.
Praktisk oppstart
- Etabler et lite team som eier prosessene. Da sikres fremdrift og bredt engasjement
- Sett alltid verdi for kunden i sentrum – og vær tydelig på at det er i fokus for forbedringsprosessene
- Sørg for å informere alle involverte slik at alle har innsikt i situasjonen og de rammene dere har rundt dere. Fokuser på kompetanseutvikling
- Vær tydelig på målene dere jobber mot, skriv dem på en fysisk tavle og følge dem opp daglig mht måloppnåelse
- Start med noen få tiltak, som gir økt verdi på kort sikt. Skriv dem opp på tavla og følge dem opp daglig. Sørg for å fjerne unødvendig sløsing av tid, og vær eksplisitt tydelig på ny adferd
- Gjør avdelinger og medarbeidere ansvarlig for å komme med ideer til forbedringer i sine enheter/avdelinger/prosesser
- Mål fremgang, marker ”små seire” og sørg for god feedback til forbedring
- Etabler dyttere (nudging) for å sikre nødvendig atferdsendring
For inspirasjon til å jobbe med å dytte frem atferdsendring, se artikkelen
Hvordan dytte frem adferdsendring?
Lean ledelse
Vi opplever jevnlig virksomheter som undervurderer ledernes og ledergruppenes påvirkning på suksess og underinvesterer i å hjelpe grupper til å fungere som team og enkeltledere til å mestre jobben sin.
Harvard Business School har gjennom studier og artikler i Harvard Business review belyst hva som utgjør grunnprinsippene i Toyotas ledelse. De konkluderer med fire lederprinsipper ( fra boka Lean – Ledelse for lærende organisasjoner)
- Gå og se selv – ingenting kan erstatte direkte observasjon
- Gjør endringer som forsøk
- Gjør forbedringer så ofte som mulig
- Bruk coaching som lederverktøy
Inspirert? Ta kontakt hvis du trenger sparring eller ønsker bistand i forbedringsprosesser
Freedom Consulting bistår på flere områder
- Lage en nullpunktsanalyse – knyttet til åtte viktige områder
- Gjennomføre prosesskartlegging for lean-forbedringer, ved bruk av veggflater med gråpapir
- Lage program for adferdsendring –”nudging”
- Coaching og utvikling av ledere og ledergrupper
Ta gjerne kontakt for en inspirasjonsprat
Einar Undseth
einar@freedomconsulting.no
mobil +47 913 22 791